Martensy – ponadczasowe buty dla każdego
W świecie mody wciąż pojawiają się nowe trendy, które obowiązują w ciągu jednego sezonu, a już w następnym stają się passe i odwrotnie – kiedyś niemodne stylizacje teraz królują na wybiegach. Jednak w całym tym modowym szaleństwie jest miejsce na klasykę. Przykładem ponadczasowych butów są martensy, które od ponad 60 lat cieszą się niesłabnącą popularnością wśród wielu grup społecznych – od gospodyń domowych i listonoszy, poprzez skinheadów, aż po gwiazdy sceny muzycznej i modelki.
Dr Klaus Märtens i jego innowacyjny projekt
Podobnie jak wiele innowacyjnych pomysłów i wynalazków, również martensy mają swój początek w zwyczajnej historii. Zostały wymyślone przez lekarza niemieckiej armii – Klausa Märtensa – zaraz po tym, jak w 1945 roku doznał kontuzji podczas jazdy na nartach. Na skutek obrażeń noszenie przez niego wojskowych butów stało się niemożliwe, dlatego mężczyzna postanowił je zmodyfikować w taki sposób, aby były wygodniejsze. Doktor Märtens wykorzystał znany sobie krój wojskowego buta i połączył go z miękką skórą, a podeszwę wykonał z gumy, która pochodziła z odpadów z opon samolotów Luftwaffe. To właśnie nowe podbicie zadecydowało o innowacyjności butów, ponieważ doskonale amortyzowało wstrząsy. Przez kolejne lata dr Märtens pracował nad ulepszeniem modelu butów, by w 1947 roku rozpocząć, niewielką jeszcze, produkcję. Siedem lat później otwarto fabrykę martensów w Monachium. Do dziś martensy uważane są za niezwykle wygodne i kultowe już obuwie.
Martensy w różnych odsłonach
Pierwsze buty Dr. Martens były noszone niemal przez każdego, nawet przez gospodynie domowe i robotników. Interesujący jest fakt, że na początku produkcji aż 80% kupujących martensy stanowiły kobiety, które ukończyły 40 lat. Swoją dużą popularność buty zawdzięczały uniwersalności i wygodzie, jaką zapewniała aerodynamiczna podeszwa. Jeszcze wtedy martensy były całe w kolorze czarnym i w swoim wyglądzie nie posiadały żadnych wyróżniających detali. Dopiero pod koniec lat 50. brytyjska firma, która nabyła prawa do produkcji butów, wymyśliła charakterystyczną żółtą nitkę wokół podeszwy, opracowała logo i stworzyła oficjalną nazwę – Dr. Martens. Ten najpopularniejszy model został wyprodukowany 1 kwietnia 1960 roku – stąd wzięła się jego nazwa „1460”. W takiej formie – jako czarne, skórzane buty za kostkę, sznurowane na 8 dziurek, z żółtą nitką wokół podeszwy – były noszone przez wiele kolejnych lat. W latach 60. martensy pojawiły się na rockowej scenie muzycznej i zainteresowali się nimi skinheadzi. Kultowi wykonawcy tacy jak Nirvana, Iggy Pop, Sex Pistols czy Prodigy kojarzone są z tymi butami. Jako pierwszy na scenie pojawił się w nich lider grupy The Who, który stwierdził, że wybrał martensy ze względu na ich wygodę, a szczególnie – dobrą amortyzację podczas energicznego skakania w czasie koncertów. Ponadto przypominały mu robotniczą dzielnicę, w której się wychowywał. W latach 70. nie było już subkultury, która nie identyfikowałaby się z martensami.
Przez wszystkie lata od momentu masowej produkcji martensy pojawiły się w wielu odsłonach – od klasycznych fasonów aż do modeli fashion. Światowej sławy projektanci do dziś są zapraszani przez firmę Dr. Martens do tworzenia własnych projektów tych kultowych butów. W związku z tym wśród wszystkich modeli można znaleźć te, które są sygnowane przez Vivienne Westwood, Jimmy’ego Choo czy Basię Zarzycką, a wśród nich dominują wzorzyste desenie, odważne barwy i zaskakujące połączenia materiałów, np. martensy w cukierkowych lub fluorescencyjnych kolorach, motywy zwierzęce, cekiny, aksamit, naciągnięte na cholewki pończochy oraz ozdobne aplikacje z Hello Kitty. Wiele modeli Dr. Martens, które uznawane są za wyjątkowe, znalazły swoje miejsce w muzeum obuwnictwa w Northampton. Można w nim znaleźć m.in. niebotycznie wysokie martensy, w których Elton John wystąpił w 1975 roku w rock-operze.
Wśród klasycznych modeli martensów dominują te, które najbardziej przypominają pierwsze egzemplarze, czyli z żółtą nitką wokół podeszwy, sięgające ponad kostkę. Równie ponadczasowym stylem wyróżniają się martensy w formie półbutów.
Ponadczasowe modele martensów znajdują się na stronie: https://www.eobuwie.com.pl/dr_martens.html
Może to Ci się spodoba
Ubrania ciążowe nie są sexy. Chcę w tym czasie też wyglądać atrakcyjnie
Prezenterka nie kupuje ubrań przeznaczonych specjalnie dla przyszłych mam. Twierdzi, że ciążowa odzież nie jest ani kobieca, ani sexy, a ona także w ciąży chce wyglądać atrakcyjnie. Gwiazda preferuje ovesize’owe sukienki, które jej zdaniem
Ania Kruk zaprojektowała kolekcję biżuterii dla mam i córek
To pierwsza kolekcja dziecięca w karierze Anii Kruk. W jej skład wchodzą bransoletki, kolczyki i zawieszki ze srebra i kolorowych sznurków. Składa się ona z trzech casualowych linii, inspirowanych macierzyńską miłością, więzią pomiędzy matką
Amazfit podbija rynek smartwatchy
Smartwatche, czyli inteligentne zegarki, cieszą się coraz większą popularnością. To urządzenia wykorzystywane szczególnie chętnie przez osoby, które chcą monitorować swoją codzienną aktywność fizyczną. Dobrym wyborem może być smartwatch Amazfit –
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to comment this post!